Połączmy siły w zmaganiach z rakiem!
Utworzenie zbiórki to tylko cztery proste kroki!
Przygotuj dokument potwierdzający diagnozę
Wystarczy wynik badania potwierdzający, że chorujesz na nowotwór złośliwy (np. skan lub zdjęcie pierwszej strony wypisu ze szpitala, wyniku badania histopatologicznego).
Wybierz Pełnomocnika
Jest to zaufana osoba, która będzie mogła podejmować czynności w Twoim imieniu lub pomoże Ci w prowadzeniu zbiórki. Zazwyczaj do tej roli wyznaczane są osoby z najbliższej rodziny, ale nie jest to wymóg.
Załóż konto i uzupełnij dane zbiórki
Po założeniu konta poprosimy Cię o podanie podstawowych danych Twoich oraz Pełnomocnika, a także o uzupełnienie profilu o zdjęcie oraz tekst, który znajdzie się na dedykowanej dla Ciebie stronie zbiórki.
Podpisz umowę przez internet
Ty i Twój Pełnomocnik otrzymacie drogą mailową dostęp do platformy DocuSign, gdzie znajdziecie niezbędne dokumenty. Zapoznajcie się z nimi i podpiszcie umowę online.
Najczęściej zadawane pytania
Zbiórkę uruchamiamy online. Rejestracja odbywa się poprzez stronę: https://onkozbiorka.pl
Załóż zbiórkę -> Rozpocznij -> Wypełnij formularz
Regulamin Programu Alivia Onkozbiórka jest dostępny tutaj.
Dowolny dokument medyczny potwierdzający diagnozę, np. wypis ze szpitala, wynik histopatologiczny.
Osoba chora musi mieć:
- stwierdzony nowotwór złośliwy;
- ukończony 18 rok życia;
- określony cel na jaki chce przeznaczyć środki.
Uruchomienie oraz prowadzenie zbiórki wymaga dostępu do Internetu.
- środki farmakologiczne;
- badania diagnostyczne;
- konsultacje oraz procedury medyczne;
- usługi transportu chorego na badania, rehabilitację, terapię (do i z ośrodka medycznego);
- sprzęt i zabiegi rehabilitacyjne;
- inne produkty oraz usługi bezpośrednio przyczyniające się do realizacji celu Programu, czyli ratowania i poprawy jakości życia pacjentów. Wydatki określone w Zgłoszeniu muszą dotyczyć produktów i usług o udowodnionej naukowo skuteczności i bezpieczeństwie (zgodnie z zasadą EBM (evidence based medicine) czyli medycyny opartej na faktach).
Środki wypłacane są na podstawie Zgłoszenia refundacji lub finansowania złożonego po zalogowaniu do swojego konta poprzez stronę https://onkozbiorka.pl w zakładce “Moje zbiórki”. Zgłoszenie musi zawierać skany dokumentów księgowych wystawionych na Podopiecznego (faktury, imienne rachunki). Środki wypłacane są na konto bankowe Podopiecznego, które zostało podane w umowie przy włączeniu do Programu lub na konto bankowe wystawcy dokumentu (w przypadku finansowania). Zgodnie z regulaminem Programu środki wypłacane są w ciągu dziesięciu dni od zatwierdzenia wydatku.
Warunkiem zaliczenia wpłaty z 1,5% podatku na rzecz realizacji pomocy Podopiecznemu jest jednoczesne spełnienie poniższych warunków:
- prawidłowe oraz terminowe rozliczenie podatku PIT przez podatnika;
- wskazanie przez podatnika w zeznaniu podatkowym Fundacji jako organizacji pożytku publicznego, której podatnik przekazuje 1,5% podatku, poprzez wpisanie numeru KRS Fundacji Alivia: 0000358654;
- określenie celu szczegółowego: Program Alivia Onkozbiórka - imię, nazwisko Podopiecznego, numer zbiórki.
Wpłaty z 1,5% podatku będą widoczne dla Podopiecznych w połowie października. Urząd Skarbowy ma czas do końca września, by przekazać Fundacji listę z celami szczegółowymi, na podstawie której środki przypisywane są do poszczególnych zbiórek. Fundacja potrzebuje kilku dni, by zaimportować dane do systemu.
Ochrona danych osobowych zapewnia anonimowość wpłat. Darczyńca może jednak dać dyspozycję do ujawnienia danych i wówczas będą one widoczne na stronie Podopiecznego.
Podopieczny ma możliwość zgłoszenia refundacji oraz finansowania ze środków zgromadzonych na zbiórce. Refundacja odbywa się na podstawie już opłaconych przez Podopiecznego wydatków, a środki ze zbiórki przekazywane są na konto bankowe Podopiecznego wskazane w umowie przy zakładaniu zbiórki. Pojedyncze zgłoszenie refundacji musi obejmować wydatki na sumaryczną kwotę nie mniejszą niż 200 złotych. Finansowanie natomiast odbywa się bezpośrednio do wystawcy dokumentu, środki ze zbiórki przekazywane są bezpośrednio na konto wystawcy faktury/rachunku imiennego. Finansowaniu podlegają wydatki, których wartość przekracza 2 000 złotych.
Zgłoszenie refundacji odbywa się po zalogowaniu na stronie https://onkozbiorka.pl w zakładce “Moje zbiórki”. Refundacji podlegają wydatki, które zostały już poniesione przez Podopiecznego. Do zgłoszenia należy dołączyć skany lub zdjęcia dokumentów księgowych (faktury, rachunki wystawione na Podopiecznego). Pojedyncze zgłoszenie refundacji musi obejmować wydatki na sumaryczną kwotę nie mniejszą niż 200 złotych. Refundację wykonujemy w ciągu 10 dni roboczych w formie przelewu na numer rachunku bankowego wskazany podczas rejestracji zbiórki. Każdy Podopieczny ma obowiązek w ciągu dwóch tygodni przesłać oryginały dokumentów do Fundacji.
Zgłoszenie finansowania odbywa się po zalogowaniu na stronie https://onkozbiorka.pl w zakładce Moje zbiórki. Finansowanie wydatków to realizacja bezpośredniej płatności do wystawcy dokumentu np. za produkt lub usługę. Finansowanie należy zgłaszać z odpowiednim wyprzedzeniem, tj. minimum 10 dni roboczych przed planowanym wydatkiem. Finansowaniu podlegają wydatki, których wartość przekracza 2 000 złotych. Każdy Podopieczny ma obowiązek w ciągu dwóch tygodni przesłać oryginały dokumentów do Fundacji.
Nie wymagamy wyłączności przy prowadzeniu zbiórki. Naszym celem jest umożliwienie zgromadzenia potrzebnych środków. Warto jednak mieć na uwadze, że prowadzenie zbiórki wymaga zaangażowania i rozkładanie sił na więcej organizacji może wpłynąć na zmniejszenie efektywności tych zbiórek.
Jako Fundacja nie współpracujemy z portalem Siepomaga.
Każdy Podopieczny wyznacza swojego Pełnomocnika. Sprawę uruchomienia oraz prowadzenia zbiórki może przejąć Pełnomocnik, natomiast Podopieczny musi osobiście podpisać dokumenty rejestracyjne.
Nie ma możliwości prowadzenia zbiórki bez wskazania Pełnomocnika.
Fundacja nie dysponuje budżetem, który pozwala na wsparcie zbiórek Podopiecznych. Jako organizacja prowadzimy szereg działań, które mają na celu pomoc Pacjentom onkologicznym, a program Alivia Onkozbiórka jest tylko jednym z nich. Więcej o działaniach Fundacji można znaleźć tutaj.
Nie ma możliwości prowadzenia zbiórki bez upubliczniania jej.
Nasi Podopieczni otrzymują poradnik „Jak skutecznie zbierać środki w Programie Alivia Onkozbiórka”. Znajdują się tam praktyczne porady, jak działać, by otrzymać jak największe wsparcie finansowe.
Poradnik dostępny jest też w formie online tutaj.
Fundacja nie bierze udziału w zbiórkach publicznych oraz koncertach. Przeprowadzenie takiej zbiórki wymaga podjęcia szeregu czynności formalno-prawnych, ale przede wszystkim nakłada na organizatora zbiórki obowiązek nadzoru nad przebiegiem akcji oraz rozliczenia zebranych środków. Ze względu na ograniczenia organizacyjne nie mamy możliwości fizycznej kontroli podejmowanych działań zbiórkowych w różnych częściach Polski, a co za tym idzie nie możemy wziąć za takie działania odpowiedzialności. Niemniej jednak nic nie stoi na przeszkodzie, aby osoby zainteresowane zorganizowały zbiórkę publiczną we własnym zakresie. Szczegółowe informacje o tym, w jaki sposób taką zbiórkę przeprowadzić i rozliczyć znajdują się na stronie zbiorki.gov.pl.
Środki, które nie zostaną wykorzystane, zostaną przeznaczone na pomoc innym pacjentom onkologicznym zgodnie z misją Fundacji. Istnieje możliwość przekazania środków na konto innego, konkretnego Podopiecznego Fundacji. W tym celu Pełnomocnik może zwrócić się na piśmie do Zarządu Fundacji i wskazać osobę, która miałaby otrzymać pozostałe środki.
Zależy nam na wiarygodności zbiórek, dlatego wymagamy, by zbiórka miała określony cel na jaki gromadzone są środki. Jeżeli cel w trakcie zakładania zbiórki jest jeszcze nieokreślony, przykładowo nie została jeszcze podjęta decyzja odnośnie konkretnej terapii, prosimy o określenie ogólnego celu na wydatki związane z leczeniem. Po podjęciu decyzji możemy zmienić cel zbiórki.
Jeśli obecność takiej osoby jest niezbędna i taką informację otrzymamy od lekarza (wypis ze szpitala, oświadczenie lekarza, stwierdzony stopień niepełnosprawności wymagający wsparcia osoby towarzyszącej) będzie możliwe zrefundowanie wydatków poniesionych na osobę towarzyszącą.
Zwracamy koszty wyłącznie na konto Podopiecznego Programu wskazane w Umowie.
Dokumenty księgowe (faktury/imienne rachunki) zawsze są wystawiane na Podopiecznego.
Leczenie za granicą może być finansowane na podstawie dokumentów księgowych. Ważne, by wydatki określone w zgłoszeniu odnosiły się do produktów i usług o udowodnionej naukowo skuteczności i bezpieczeństwie (zgodnie z zasadą EBM - evidence based medicine, czyli medycynie opartej na faktach).
W celu wybrania najlepszej opcji leczenia rekomendujemy konsultacje z polecanymi specjalistami. Jako Fundacja nie prowadzimy porad medycznych, natomiast udzielamy informacji, gdzie szukać takiego wsparcia. Przekazujemy Podopiecznym szereg informacji dot. lekarzy i placówek bazując na podstawie oceny satysfakcji innych pacjentów. Ponadto dzielimy się wiedzą na szereg tematów zw. z opieką onkologiczną.
Z każdej wpłaty przekazanej na wybraną zbiórkę 90% jest przeznaczane na pomoc finansową Podopiecznemu, a 10% na realizację Programu Alivia Onkozbiórka oraz innych celów statutowych Fundacji. Kwota ta pozwala na prowadzenie profesjonalnych, sprawnych działań by nieść pomoc naszym Podopiecznym. Z tych środków pokrywane są między innymi koszty tworzenie podstron naszych Podopiecznych, projekty i wydruk ulotki oraz plakatów dla Podopiecznych, promowanie zbiórek na Facebooku.
Zasady EBM - evidence based medicine, czyli medycynie opartej na faktach, wskazują na hierarchię wiarygodności danych naukowych:
- - metaanalizy badań z randomizacją (metaanalysis);
- - badania z randomizacją (randomised controlled trial - RCT);
- - badania eksperymentalne z grupą kontrolną bez randomizacji;
- - badania kohortowe (cohort study);
- - badania kliniczno-kontrolne (case-controlled study);
- - badania przekrojowe (cross sectional study);
- - opis przypadku (case report) lub serii przypadków (case series)
Przyjmujemy, że jeśli publikowane są badania z randomizacją, które wskazują na skuteczność danej terapii/substancji (i nie ma takich, które wskazują na jej nieskuteczność), to refundujemy takie wydatki.
Dołączają do Programu Alivia Onkozniórka Podopieczny otrzymuje swój indywidualny numer zbiórki. Konto do wpłat darowizn oraz KRS niezbędny do przekazania 1,5% podatku jest jeden dla całej Fundacji i dla wszystkich Podopiecznych. Kluczowe przy przekazywaniu wpłat na wybraną zbiórkę jest wskazanie w tytule przelewu lub w celu szczegółowym w zeznaniu podatkowym indywidualnego numeru zbiórki wybranego Podopiecznego, który powinien zawierać 6 cyfr.